Jarní potraviny, které vám dodají vzpruhu

Jarní paprsky pomalu přináší příslib slunného léta, vše klíčí, roste a zelená se. A byla by škoda nevyužít toho na talíři! I když v supermarketech najdeme celoročně tu samou nabídku, sezónní potraviny jsou pro naše tělo mnohem přirozenější, protože obsahují právě ty živiny, které v tomto období potřebujeme nejvíce. Jaro máme spojené s omlazením a regenerací po chladné zimě, a tak, jak odhazujeme vrstvy teplého oblečení, odlehčujeme také svůj jídelníček. Ten správný by měl prospívat játrům, mít dostatek vitamínů a minerálů a nabíjet nás energií. Na co přesně se v něm zaměřit? Pojďme si jarní potraviny postupně představit.


Napodobujte přírodu
jarni_potraviny_1
Komu se nelení, tomu se zelení. A příroda si dává na jaře obzvláště záležet. Na talíř bychom měli zařadit co nejvíce zelených potravin, které zabarvují tzv. glukosinoláty, jež rostliny chrání před parazity a jsou spojovány se sníženým rizikem výskytu některých druhů rakoviny. Z listové zeleniny je v tomto období nejdostupnější listový a hlávkový salát.

jarni_potraviny_2

Na pultech najdete od dubna chřest s vysokým obsahem B vitamínů a látek podporujících funkci ledvin a krevní tlak. Zaženete s ním jarní chmury a deprese a prosluní i vaši náladu. Protože na jaře vše roste a klíčí, nesmíme opomenout ani rostlinné výhonky, které skrývají velké množství energie, aby zvládly vyživit celou rostlinu.

Chcete být silní jako Pepek námořník? Pak nezapomeňte na špenát. Má malou energetickou hodnotu, takže se nemusíte bát kil navíc, a spoustu železa, které ocení zejména vegetariáni. Vaše svaly i kardiovaskulární systém připraví na jarní procházky na čerstvém vzduchu. A zapojit ho do jídelníčku zvládne opravdu každý, ať už v podobě náplně třeba do špenátových lasagní, v luštěninových nudličkách, omáčce, pizze nebo knedlících!

 

Nejsilnější a nejlevnější medicínajarni_potraviny_3

Ve spíži ho máme všichni, ale někdy zapomínáme na to, jak silným pomocníkem může být. Česnek, který mají v oblibě zejména muži, se skvěle hodí do jakéhokoliv jídla, které příjemně dochutí, a vedle s ním nesáhnete během celého roku. Má detoxikační účinky, přispívá k silnější imunitě a díky látce allicin pomáhá proti přejídání. Využít ho můžete k dochucení pokrmů nebo si dopřát třeba česnekový vývar.

 

jarni_potraviny_4

Mozek i tělo v dobré kondici

Další jarní plodinou, která by v našem jídelníčku neměla chybět, jsou ředkvičky. Z hlediska zdraví představují doslova “vitamínovou bombu” plnou vitamínů C, K a B, betakarotenu, kyseliny listové, zinku, fosforu nebo draslíku. Kromě toho udržují mozek i střeva v dobré kondici a mají nízkou energetickou hodnotu, takže se skvěle hodí do redukčních jídelníčků.

 


Vyhněte se kořeněným jídlůmjarni_potraviny_5


Odlehčená strava nezatěžující játra znamená také co nejméně koření. Nahradit ho můžete různými bylinkami, pro jejichž pěstování je jaro ideální dobou. Snadnější je ale sáhnout po rychlé variantě sušených přísad. Plná vitamínů tišících trávení a čistících organismus je například bazalka, pažitka a petrželka, dále také koriandr, medvědí česnek nebo směs jarní zeleniny.

 

jarni_potraviny_6
Talíř plný kvítí


Hodí se do vázy, ale také na talíř a navíc je jich na rozkvetlých loukách plno. Řeč je třeba o sedmikrásce, macešce, pampelišce, fialce, levanduli nebo lichořeřišnici. Krásně ozdobí talíř ale v rukávu mají také spoustu zdravotních benefitů. Působí protizánětlivě, antioxidačně, čistí krev i moč a postarají se i o bezproblémové trávení. Můžete je přidat do salátů, polévek, pomazánek, připravit z nich čaj nebo jen tak ozdobit maso.

 

 

Pozor na bílkovinyjarni_potraviny_7

V rámci různých jarních diet a detoxů se hodně lidí vzdává konzumace masa. Kvalitní a lehce stravitelné bílkoviny jsou však nezbytné k detoxikaci jater. Pokud jste se rozhodli držet letos velikonoční půst nebo jen chcete snížit množství masa v jídelníčku, nahraďte jej třeba hráškem, chia semínky nebo ořechy.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení