Proč jsou polévky prospěšné pro náš organismus

Polévka je grunt, kdo ji nejí, ten je lunt. To už věděly a říkávaly naše babičky. Polévky jsou totiž energeticky velmi vydatné, byly vždy snadno dostupné a levné. A víte, proč ještě jsou tak prospěšné pro náš organismus? Čtěte dále a dozvíte se více.


polevky_uvodni-03


Polévky v historii

Naši předkové si polévku dopřávali velmi často. Věděli totiž, že je bohatá na vitamíny a minerály a dodá jim potřebnou energii. Polévka se podávala často už k snídani, aby posilnila ty, kteří šli pracovat na pole. Dalším důvodem, proč lidé jedli polévky často, byla jejich snadná a rychlá příprava a cenová dostupnost. Také se jedná o zdravé a vydatné jídlo.

Podle ročních období se lišilo i složení polévek. Kdysi se navíc vařilo převážně ze sezónních potravin. Na jaře tak byly polévky spíše chudší, obsahovaly bylinky a planě rostoucí zelené natě. Naopak v zimě, kdy měli lidé zásoby ve spížích, mohly být polévky hutnější, například z luštěnin, zeleniny, brambor apod.


Proč jíst polévkypolevky-uvod

Jsou levné a rychlé - polévka je nízkorozpočtové jídlo a dá se připravit velmi rychle z malého množství ingrediencí.

Zahřejí organismus, zasytí a dodají tělu vodu - polévky zahřejí organismus a dodají mu potřebnou energii. Naše tělo navíc lépe tráví teplé pokrmy. Polévky můžeme počítat také do našeho denního příjmu tekutin.

Dají se udělat z toho, co dům dá - pokud vám zbyly z předešlého dne třeba těstoviny, zelenina, luštěniny či jiné potraviny, dají se velmi dobře kombinovat a chutná polévka je na stole.


Polévky a hubnutí

Polévky jsou také vhodným pokrmem, pokud chcete shodit nějaké to kilo. Jsou totiž nízkokalorické, a přesto mají ideální poměr všech základních živin, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. Polévky mají navíc vysoký obsah energie. Hutné polévky můžete dokonce konzumovat jako hlavní jídlo.

Dobrou volbou je také konzumace polévky před hlavním chodem. Podporuje totiž trávení a navíc díky ní už nesníte tak velkou porci dalšího jídla. Polévky často obsahují spoustu zeleniny, která je bohatá na vitamíny, minerální látky a antioxidanty. Při hubnutí se však vyvarujte krémových a smetanových polévek.


Jakou polévku vybrat a kdy?


Snídaněpolevky-snidane

Vybírejte spíše lehčí polévky se zeleninou, kuřecí nebo zeleninové vývary či polévku miso. Základem této polévky je fermentovaná potravina miso, která je vyrobena ze směsi sójových bobů, mořské soli a rýže kóji. Je plná zdravých probiotik, ulevuje od bolesti, pomáhá trávení a další.


polevky-pred-hlavnim-chodem

Polévka před hlavním chodem


Před hlavním chodem si dopřejte také lehčí polévky. Například špenátový krém, který je plný vitamínů a antioxidantů. Nebo rajskou polévku, která obsahuje lykopen, což je silný antioxidant, jenž pomáhá proti stresu, a najdeme zde také vitamíny A,C, K a vápník.

 

 


Hlavní chodpolevky-hlavni-chod

Pokud chcete polévku vyměnit za hlavní chod, volte spíše hutnější a syté zeleninové, luštěninové či bramborové polévky. Podávat je můžete ještě navíc s chlebem či bagetou. Vhodná je například čočková polévka, která obsahuje spoustu bílkovin a pomáhá snížit cholesterol v krvi. Nebo také zelná polévka plná vlákniny, vitamínů B, C a K.


Teď už víte, proč jsou polévky pro náš organismus tak prospěšné, a snad si je oblíbíte stejně jako my.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení